Система управління освітнім процесом та підтримки методичної та наукової діяльності

Основною ідеєю при запровадженні систем електронної освіти є використання сучасних інформаційних технологій для підтримки освітнього процесу, методичної та наукової діяльності. Найбільш  доцільним є  запровадження змішаного навчання у вищому навчальному закладі, а це –
синергетичне поєднання  розвитку трьох напрямів організації та реалізації системи змішаного навчання. А саме:
-                     Формування ефективного комунікаційного простору навчання з використання сучасних інформаційних та мобільних технологій, використанням елементів штучного інтелекту, гейміфікації, суспільних комунікацій вищого навчального закладу для розвитку його науково-освітнього бренду.
-                     Запровадження дієвих офлайнових та онлайнових інституцій для організації змішаного навчання та подальшого використання отриманих знань і навичок в майбутній професійній діяльності.
-                     Практична адаптація теорій конструктивізму, коннективізму, геймофікації для підвищення якості електронних ресурсів та їх використання в системі змішаного навчання студентів.
  Робочими гіпотезами проекту запровадження електронного університету є такі:
1.                Електронне інформаційне середовище повинно здійснювати функціональну підтримку всіх процесів освітньої, методичної та наукової діяльності вищого навчального закладу
2.                Використовуючи можливості електронної системи управління навчанням та адаптовані методи змішаного навчання підвищити рівень якості результатів навчання здобувачів вищої освіти та слухачів окремих дистанційних курсів.
3.                До елементів штучного інтелекту в інформаційному середовищі відносяться «інтелектуальні» модулі контенту, зокрема динамічні навчальні тести, блок моніторингу активності здобувача; автоматизована комплексна оцінка рейтингу електронного ресурсу, симулятори, елементи геймифікації тощо.
4.                Технічна експертиза інформаційного середовища навчання може бути здійснена на основі показників педагогічної веб-аналітики за допомогою вбудованих елементів штучного інтелекту, які враховують рівень використання «інтелектуальних» елементів електронних ресурсів, до яких відносяться динамічні  навчальні тести, елементи гейміфікації, симулятори тощо.
5.                Чітко визначені інституції організації та підтримки змішаного навчання дозволять сформувати функції тьюторів дистанційних курсів та обґрунтовано внести системні зміни в організацію освітнього процесу у вищому навчальному закладі.
6.                Сформоване інтегроване середовище результатів навчання та практичної діяльності випускників стане майданчиком для комунікацій з роботодавцями та інструментом підвищення мотивації навчання здобувачів вищої освіти.
7.                Оцінювання результативності освітнього процесу  повинно здійснюватись на основі постійного моніторингу, бути відкритим і прозорим, містити кількісні та якісні показники, які допоможуть активному впровадженню гнучких змін в систему навчання та управління освітнім процесом для підвищення його якості.
Вказані підходи використані при формуванні електронних ресурсів Вінницького національного технічного університету – електронної системи «JetIQ», репозиторію, інтелектуальних тестів та запроваджені в освітньому процесів для студентів денної форми навчання факультету комп’ютерних систем та автоматизації. Результати експериментального проекту є основою для внесення системних змін в освітній процес та удосконалення інформаційного середовища.
Електронна система  "JetIQ" представляє собою єдину інтегровану клієнт-серверну систему управління навчанням, в якій реалізовані функції дистанційного навчання  та управління освітньою, методичною та науковою діяльністю вищого навчального закладу.  Загальна схема системи представлена на рис. 1. 

Рис. 1 Загальна схема системи управління навчання JetIQ

Загальна концепція системи полягає у створенні  комфортного електронного інформаційного середовища для здійснення професійної діяльності викладачами, методистами  та керівниками вищих навчальних закладів та реалізації концепції змішаного навчання та електронної підтримки навчання для здобувачів вищої освіти. Ключовими користувачами  системи є студенти, викладачі, методисти, декани, проректори, ректори, працівники бібліотеки, працівники відділу кадрів тощо. Відносно визначених рольових осіб, система здійснює інформаційну підтримку всіх видів діяльності: навчання, науково-методичної діяльності викладачів; наукової діяльності викладачів, моніторингу  та контролю результатів навчання та науково-методичної діяльності.
На рис. 1 представлено загальну схему роботи системи відносно рольових осіб. Зокрема, робота всіх користувачів здійснюється через персональні кабінети (студентська, викладацька, адміністраторська) користувачів. Глобальний інформаційний ресурс університету – єдина база даних викладачів, співробітників, студентів та дисциплін, що підтримується відділом кадрів, бібліотекою та деканатами університету є основою функціонування всіх підсистем JetIQ.
Персональне середовище користувача, в залежності від його функціональних потреб (студент, викладач, методист, адміністратор, декан, ректор) містить основні під модулі, що дозволяють автоматизувати ключові процеси діяльності користувача. Серед загальних – автоматизований розклад; комунікації, новини на сайті кафедри і факультету, внутрішня система Вікі для інформаційної підтримки роботи системи, персональний репозиторій, зв’язаний з загальним репозиторієм.
На рис. 2 представлені основні модулі електронного інформаційного середовища викладача.



Рис. 2 Електронне інформаційне середовище викладача в системі JetIQ

Для методистів заступників деканів та деканів факультетів головним модулем є Електронний деканат, в якому автоматизовані всі існуючі на сьогодні зведені документи щодо відвідування занять, успішності студентів, які дозволяють швидко здійснити моніторинг успішності  студентів та відвідування занять.
Електронне інформаційне середовище студента (здобувача вищої освіти)  при умові повного запровадження на факультеті, дозволяє студенту мати інформацію щодо всіх дисциплін, які викладаються в поточному семестрі, доступ до електронних інформаційних ресурсів, тестів, результатів оцінювання протягом семестру. Студент також має можливості комунікацій з користувачами, викладачами і методистами, іншими студентами. Також для студентів, що вивчають або займаються веб-програмуванням передбачено можливість працювати в навчальному серверному середовищі
На рис. 3 представлено загальний вид електронного інформаційного середовища викладача.



Рис. 3 Загальний вигляд електронного інформаційного середовища викладача в системі JetIQ.
На рис. 4 представлено основні модулі електронного інформаційного середовища студента.


Рис. 4 Загальна схема електронного інформаційного середовища здобувача вищої освіти в системі JetIQ
Викладачі також мають можливість працювати з дистанційними курсами, електронними посібниками, здійснювати публікацію та  моніторинг свої праць в репозиторії,  моніторинг власних науко метричних показників в системах Вебометрика України та Google Академія.
Необхідно відмітити, що зараз ми  працюємо над можливістю публікації в репозиторії праць магістрів.
Викладачі, в процесі заповнення навігатора навчальних ресурсів, мають можливість перегляду сформованого середовища вивчення визначеної дисципліни. Таке середовище представлено на рис. 5.
Робота електронного деканату основна на всіх технологічних процессах планування, підтримки та контролю освітнього процесу, його науково-методичного забезпечення.



Рис. 5 Загальний вид переліку електронних ресурсів для визначеної дисципліни

На рис. 6 представлено загальний вигляд зведеної відомості успішності електронного деканату.



Рис. 6 Загальний вигляд зведеної відомості успішності електронного деканату
В таблиці 1 представлено види діяльності викладача та їх охоплення в системі JetIQ.


Таблиця 1
Види діяльності викладача та охоплення їх в системі JetIQ
Види діяльності
Модуль системи JetIQ
Можливості  для викладача
Освітній процес
Розклад
Динамічний моніторинг власного розкладу з ПК та мобільного додатку, розкладу коллег, студентських груп, знаходження вільних аудиторій
Файловий архів
Можливість зберігати в системі відео, аудіо підкасти та електронні інформаційні ресурси великого обсягу; надавати доступ до використання студентам та колегам
Персональний репозиторій
Можливість зберігати методичні електронні ресурси для проведення всіх видів занять та надавати доступ до використання студентам та коллегам. Можливість швидкої публікації власних електронних ресурсів в репозиторії та імпорт електронних ресурсів репозиторію у власний репозиторій.
Навігатор навчальних дисциплін
Можливіть структурувати та представити студентам різноманітні електронні ресурси для вивчення навчальної дисципліни.
Jettest-майстер
Можливість створення тестів та проведення тестового поточного та підсумкового контролю
Електронні книги і електронні посібники
Можливість створення та використання електронних книг; включення посилань на них в навігаторі дисципліни
Електронний журнал
Можливість контролю успішності студентів.
Комунікації
Можливості внутрішніх комунікацій студент-викладач, группа-викладач; викладач-группа; викладач-студент; студент-студент; викладач-викладач.
Науково-методична діяльність
Персональний репозиторій
Можливість зберігати методичні електронні ресурси для проведення всіх видів занять та надавати доступ до використання студентам та коллегам. Можливість швидкої публікації власних електронних ресурсів в репозиторії та імпорт електронних ресурсів репозиторію університету у власний репозиторій.  Автоматизоване формування звіту викладача щодо опублікованих в репозиторії науково-методичного відділу методичних розробок.
Наукова діяльність
Персональний репозиторій
Можливість зберігати наукові електронні ресурси для використання в освітньому процесі та надавати доступ до використання студентам та коллегам. Можливість швидкої публікації власних електронних ресурсів в репозиторії університету та імпорт електронних ресурсів репозиторію університету у власний репозиторій.  Автоматизоване формування звіту викладача щодо опублікованих в репозиторії наукових праць
Діяльність куратора
Електронний деканат
Моніторинг успішності навчання  та відвідування студентами занять
Всі види діяльності
Комунікації
Можливості внутрішніх комунікацій студент-викладач, группа-викладач; викладач-группа; викладач-студент; студент-студент; викладач-викладач.
В таблиці 2 представлені види діяльності методистів , заступників деканів та деканів, які автоматизовані в системі.
Таблиця 2
Види діяльності співробітників деканатів та адміністрації та охоплення їх в системі JetIQ
Види діяльності
Модуль системи JetIQ
Можливості  для викладача
Планування освітньої діяльності студентів
Розклад
Програма складання розкладу з подальшим представленням на ПК і в мобільних додатках, друком.
Контроль відвідування студентів
Розклад
Динамічний моніторинг розкладу з ПК та мобільного додатку викладачів, студентів, наявності вільних аудиторій.
Електронний журнал відлвідування студентами занять (веде староста групи)
Можливість  здійснювати моніторинг відвідування з ПК.
Науково-методичне забезпечення  дисциплін
Навігатор дисципліни
Можливість контролю наявності методичного забезпечення дисципліни
Результати модульної успішності
Електронний журнал
Можливість швидкого формування електроннх модульних відомостей та їх експорт в електронний деканат
Результати сесії
Електронний деканат
Формування відомостей успішності та на їх основі формування зведених документів успішності студентів з визначенням рейтингу
Ректорські контрольні роботи
Електронний деканат
Формування відомостей результ атів ректорських контрольних робіт з подальшою аналівтичною обробкою та підготовкою до друку результатів
Визначення вибіркових дисциплін
Електронний деканат
Електронне анкетування студентів

Впровадження на факультеті доцільно починати з впровадження електронного журналу викладача (електронного деканату) або/і навігатора навчальних дисциплін. Інструкції користувачів представлені в системі Вікі.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

#Соразвит14 В процессе рефлексии курса "Сетевое сотрудничество и профессиональное развитие была написана эта статья.

Конфликт систем